Következő 10 cikk | Előző 10 cikk |
Ha új cím keletkezése, módosítása vagy törlése önkormányzati képviselő tesületi hatáskörbe tartozik .... |
|
2019.01.09. 08:42 |
2015. évi CCXXII. törvény
az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól
44. A címadatot tartalmazó nyilvántartások együttműködési képessége
72. § (1) Az együttműködő szervek által vezetett, címadatot tartalmazó nyilvántartások együttműködési képességének elősegítésére és az egységes címkezelés biztosítására központi címregiszter szolgál.
(2) A központi címregiszter olyan, a nyilvántartások együttműködési képességét elősegítő központi nyilvántartás, amely a címadatok vonatkozásában információátadási szolgáltatás útján hiteles adatforrást biztosít a címadatot tartalmazó, együttműködő szervek által vezetett nyilvántartások számára.
(3) A központi címregiszter vezetése, működése és az egységes címkezelés részletes eljárási szabályait e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendelet állapítja meg.
(4) Az egységes címképzés szabályait e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendelet határozza meg.
73. § (1) A központi címregiszter működtetéséért felelős szerv - annak érdekében, hogy a címregiszterbe kizárólag az erre jogszabály alapján jogosult személyek, kizárólag a jogszabályban foglaltak megtartása mellett tehessenek bejegyzést - nyilvántartást vezet azon személyekről, akik jogosultak a címek rögzítésére (a továbbiakban: hozzáférési jogosultsági nyilvántartás). E célból a központi címregiszter működtetéséért felelős szerv jogosult a nyilvántartottak természetes személyazonosító adatainak kezelésére.
(2) A hozzáférési jogosultsági nyilvántartás tartalmazza:
a) az érintett személyek természetes személyazonosító adatait,
b) a címképzésért felelős szerv illetékességi területét,
c) a hozzáférési jogosultság kezdő időpontját és időtartamát, valamint
d) a hozzáférési jogosultság módosításának, visszavonásának okát és időpontját.
(3) A hozzáférési jogosultsági nyilvántartás adatai kizárólag hozzáférési jogosultság, valamint a jogszabályi rendelkezéseknek hozzáférésre jogosult általi betartása ellenőrzése céljából ismerhető meg.
(4) A hozzáférési jogosultsági nyilvántartásban szereplő adatokat legkésőbb a hozzáférési jogosultság megszűnésétől számított 5 év elteltével törölni kell.
(5) Ha a központi címregiszterben új cím keletkeztetéséhez, meglévő cím módosításához vagy törléséhez olyan címadat beszerzése szükséges, amelynek megállapítása helyi önkormányzati képviselő-testület hatáskörébe tartozik, a képviselő-testület a központi címregiszter működtetéséért felelős szervtől érkezett megkeresést követő ülésén a címképzéshez szükséges döntést meghozza és arról a központi címregiszter működtetéséért felelős szervet haladéktalanul értesíti.
(6) A központi címregiszterben nyilvántartott közérdekű vagy közérdekből nyilvános címadatok a központi címregiszterhez kapcsolódó állami és önkormányzati nyilvántartásokból ismerhetők meg.
|
- |
|
2018.09.27. 16:53 |
|
Közterületek feltüntetése már a tervezői vázrajzon - okirat alapján |
|
2018.07.04. 13:50 |
2018. július 14-étől az ingatlan-nyilvántartási célú földmérési és térképészeti tevékenység részletes szabályairól szóló 8/2018. (VI. 29. ) AM rendelet. 11. §. (2) bekezdése szerint Új utcaneveket vagy házszámokat csak a címképzésért felelős szerv által kiadott okirat alapján lehet a vázrajzon feltüntetni.
|
Közterületek elnevezéséhez: |
|
2017.11.30. 16:33 |
2011. évi CLXXXIX. törvény
Magyarország helyi önkormányzatairól
14/A. § (1) Minden belterületi és olyan külterületi közterületet el kell nevezni, amely olyan ingatlanhoz vezet, amelyen az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény szerinti épület található.
(2) Közterület elnevezéseként nem alkalmazható
a) ugyanazon településen vagy a fővárosban ugyanazon a kerületen belül azonos jellegű közterületre alkalmazandó azonos,
b) kormányrendeletben meghatározottak szerint a közterületek megkülönböztetését lehetővé tevő szabályokkal való ellentét miatt összetéveszthető, vagy
c) kormányrendeletben meghatározottak szerint a közterületek elnevezésére vonatkozó technikai feltételekkel ellentétes
elnevezés.
(3) Közterület élő személyről nem nevezhető el.
(4) Települések egyesítése, területrész átadása, a kerület határainak megváltoztatása után szükség esetén átnevezéssel kell gondoskodni arról, hogy az új település közterületnevei megfeleljenek a (2) és (3) bekezdésben meghatározott követelményeknek.
(5) Minden házszámmal ellátott épületen a tulajdonosnak fel kell tüntetnie a házszámot.
(6) Minden, az (1) bekezdés szerint elnevezett közterületet az elnevezése feltüntetésével kell megjelölni.
42. § A képviselő-testület hatásköréből nem ruházható át:
8. közterület elnevezése, köztéri szobor, műalkotás állítása;
51. § (1) A helyi önkormányzat képviselő-testülete által megalkotott rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(2) Az önkormányzati rendeletet a képviselő-testület hivatalos lapjában vagy a helyben szokásos - a szervezeti és működési szabályzatban meghatározott - módon ki kell hirdetni. A saját honlappal rendelkező önkormányzat rendeletét a honlapján is közzéteszi. Kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. A helyi önkormányzat az önkormányzati rendeletet a kihirdetését követően haladéktalanul megküldi a kormányhivatalnak, és a kormányhivatal továbbítja azt a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletéért felelős miniszternek.
(3) Ha az önkormányzati rendelet kihirdetett szövege eltér az önkormányzati rendelet aláírt szövegétől, a polgármester vagy a jegyző kezdeményezi az eltérés helyesbítését. Az önkormányzati rendelet a hatálybalépését megelőzően, de legkésőbb a kihirdetést követő hatodik munkanapon helyesbíthető. Az eltérés megállapítása esetén a helyesbítés megjelentetéséről a jegyző az önkormányzati rendelet kihirdetésével azonos módon gondoskodik.
(4)
(5) Közterület elnevezésének rendjét a települési, a fővárosban a fővárosi önkormányzat rendeletben állapítja meg.
(6) A (2)-(3) bekezdésben foglalt rendelkezéseket a normatív határozat közzétételére is alkalmazni kell.
143. § (3) Felhatalmazást kap a települési, a fővárosban a fővárosi önkormányzat, hogy rendeletben állapítsa meg a közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszám-megállapítás szabályait.
|
Hogy kerül rá a közterület neve a tulajdoni lapra? |
k. |
2017.11.24. 13:40 |
A közterületek általában állami vagy önkormányzati tulajdonban levő földrészletek (utca, tér, út, stb.), amelyek a község területét behálózva lehetővé teszik az egyes földrészletek megközelítését.
A közterületek címeit nem a központi címregiszterben tartják nyilván, a 1997. évi CXLI. Törvény 5. § (3a) bekezdése azok karbantartását visszautalta a földhivatalok hatáskörébe.
A módosítás eredményeként az ingatlanügyi hatóságként eljáró járási/kerületi hivatalok feladatkörébe került a közterület típusú ingatlanok kapcsán az ingatlancím rögzítése.
A folyamat úgy indul, hogy a jegyző az önkormányzati közgyűlési határozatot - melyben a módosítható a közterület neve és az érintett helyrajzi szám szerepel - elküldi a területileg illetékes földhivatalhoz.
A földhivatali osztályokhoz érkező jegyzői megkeresések kapcsán a földhivatal jelzésére BFKH-FTFF technikai jellegű támogatással segíti a kérés mielőbbi teljesítését. (a programban ellenőrzés történik, hogy az adott ingatlan a térképen és az ingatlan-nyilvántartásban is közterületként szerepel-e, ha nem, akkor javítani kell az ingatlan-nyilvántartásban vagy a térképen az adatokat. Ezután programmal megtörténik a közterület címének felvitele az INY adatbázisba. (Térképre a földhivatali földmérési dolgozónak külön fel kell vinni az utcanevet, mivel ott feliratként szerepel ez az adat).
Végül a területileg illetékes földhivatal a cím átvezetéséről határozattal döntést hoz, amit visszaküld a az illetékes jegyző részére.
Minta levél:
Fejléc
Megyei Kormányhivatal
Járási Hivatal Földhivatali Osztály R.
Tisztelt Cím!
Tájékoztatom, hogy X Település Önkormányzata Közgyűlése a mellékelt Z közgyűlési határozatával a Település 00000 hrsz.-ú közterületét YYYYYYYYYY utca elnevezéssel látta el
Kérem
- a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló 2012. évi XLVI. törvény 11. § (1) c) és 13 § (1a) pontja alapján az új közterületek nevének térképen való feltüntetését, továbbá
- kezdeményezni szíveskedjenek Budapest Főváros Kormányhivatala Földmérési, Távérzékelési és Földhivatali Főosztály Földmérési és Távérzékelési Részleg, Földügyi Fejlesztési és Üzemeltetési Osztályánál az új közterületek nyilvántartásba vételét és a közterületek tulajdoni lapjára az elnevezések feltüntetését.
Település, Dátum:
Tisztelettel:
Jegyző/ osztályvezető
|
Útmutató a földrajzi nevek megállapításához és megváltoztatásához |
|
2017.11.02. 11:44 |
A magyarországi hivatalos földrajzi nevek megállapításáról és nyilvántartásáról szóló 303/2007. (XI. 14.) Korm. rendelet (továbbiakban: Korm. r.) alapján a vidékfejlesztési miniszter mellett Földrajzinév-bizottság (továbbiakban: Bizottság) működik. A Bizottság eddigi működése során számtalan olyan szakmai kérdés merült fel, melyekkel kapcsolatos korábbi döntések, állásfoglalások az újabb hasonló ügyek kezdeményezéséhez, a velük összefüggő eljáráshoz, az önkormányzati döntéshozatalhoz is útmutatóul szolgálhatnak.
A helyi önkormányzatok a közhatalom helyi gyakorlóiként eddig is nagy figyelmet fordítottak településük, annak területrészei, közterületei nevének meghatározására. Többször voltak kezdeményezői országos jelentőségű létesítmények elnevezésének is. Ennek során felelősen jártak el a földrajzi nevekkel kapcsolatos történelmi örökség, a helyi hagyományok, a nemzetiségi elnevezések továbbélésének biztosítása érdekében. A települések egyre gyorsuló fejlődése, továbbá hazánk uniós tagsága, a gazdaság globalizációja miatti új nyelvi hatások és az átalakuló helyi társadalmi és gazdasági környezet következtében a földrajzi nevek módosítása vagy új nevek megállapítása iránt egyre növekvő az igény.
A Bizottság az önkormányzatok mindezekkel kapcsolatos tevékenységéhez kíván e módszertani útmutatóval – a teljesség igénye nélkül – segítséget adni.
- lásd a folytatást -
|
Következő 10 cikk | Előző 10 cikk |
|